مطالب برتر
سالها است که همه می دانند ایران کمتر از یک دهم ترکیه، یک پنجم عربستان و یک پنجم امارات متحده عربی جهانگرد خارجی جذب می کند و از این نظر در رتبه نامناسبی در جهان قرار دارد.
این در حالی است که در واقع توریسم به عنوان یکی از اساسی ترین و مهمترین فعالیت های اقتصادی جهان به طور میانگین ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۰ درصد اشتغال به کاردرسطح جهان را به خود اختصاص داده و برای بعضی از کشورها مهم ترین فعالیت اقتصادی سودآور است.در این بین در واقع سهم ایران در ورود جهانگرد طی سال های اخیر نسبت به سال های قبل تغییری نکرده و با توجه به پتانسیل های گسترده وگوناگون کشور مان در بخش های اکو توریسم، توریسم درمانی و وجود صدها اثر باستانی و..بیش از هر امری حکایت از عقب ماندگی این بخش از صنعت در کشور ماست.
در این بین بین پرسشی که فراروی ما است رفتار ما با گردشگر و چگونگی برخود با آنها است. یعنی در زمانی که هجمه رسانه ای جهانی بر ضد ایران در سه دهه گذشته تصویری عقب مانده و افراط گرا از ایران به نمایش گذاشته اند ما باید چگونه رفتاری با گردشگران خارجی داشته باشیم؟
پاسخ آن است که نحوه ی رفتار با گردشگر خارجی به عنوان یکی از موثرترین مولفه های توسعه ی صنعت سبز گردشگری، در ایران دارای کاستی هایی است که تنها با آموزش تخصصی و نظارت دقیق تر برطرف خواهد شد و گردشگر با رضایت کامل کشور را ترک خواهد کرد.
در این بین هر گردشگر در طول سفر خود با افراد مسوول و مردمان عادی، مسوولان فرودگاه، راهنمای تور، راننده وسایل نقلیه، فروشندگان و… در کشور میزبان، رو به رو می شود و رفتار تمامی این افراد نقش تعیین کننده یی در میزان رضایت گردشگر دارد.
در این بین هر یک از افرادی که گردشگر در مسیر سفر خود با آنها روبرو می شود، به عنوان نماینده «فرهنگ ایرانی» هستند لذا موضوع چگونگی رفتار با یک گردشگر نه تنها در جلب رضایت گردشگر و ایجاد فرصت های بعدی برای حضور وی در کشور مهم است بلکه سبب شکل گیری تصویری منفی ویا مثبت در ذهن گردشگر در مورد کشور خواهد شد.در این حال نحوه رفتار با گردشگر همچون سایر حوزه های صنعت گردشگری در ایران دارای کاستی ها و نواقصی است. چنانچه گاه گردشگران خارجی به منظور کنترل مدارک و انگشت نگاری در فرودگاه ها یا حتی مرزهای زمینی، مدتی طولانی متوقف می شوند و همین امر نوعی ضد تبلیغ است.
در مقابل نیز برخوردهای نامناسب در باره ی نوع پوشش گردشگران و رعایت نکردن حجاب کامل از سوی گردشگر گاه موجب نارضایتی گردشگر است لذا بهبود رفتار با گردشگر بسیار راحت تر از تقویت زیرساخت هایی نظیر هتل، غذاخوری و پرواز است.
یعنی اگر«رفتار مردم با گردشگر» و «رفتار ارگان ها و سازمان های مربوط با گردشگر» و برخورد تحکمی با گردشگر به محض ورود باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که با توجه به وضعیت سایر مناطق اکنون بسیاری از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی ورود گردشگران به کشور و قرار گرفتن ایران در فهرست ۲۰ کشور مقصد گردشگری جهانی هم سخن می گوین
گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی گردشگری ایران
تگها: رفتار گردشگر جامعه میزبان گردشگر و رفتار جامعه میزبان ضعف گردشگری ایران
مطالب مرتبط:
رفتار جامعه میزبان با گردشگر خارجی راهنمای موزه که دختر جوانی است با دیدن زن فرانسوی به طرف او و همراهان ایرانیاش میآید. بعد درباره تمام زوایای موزه از زمان ساخت آن و دلیل شکل جالب معماریش تا سرگذشت پادشاهی که در قبر داخل
دورنمای گردشگری از نظر سازمان جهانی گردشگری صنعت گردشگری با گردش مالی بسیار بالا توانسته است به عنوان صنعت هزاره سوم خود را بنمایاند و این نوید را به کشورهای فقیرتر جهان بدهد که با تمرکز بر روی این صنعت می توانند در آینده
بازدید رایگان از موزهها در روز جهانی گردشگریمسعود سلطانیفر، معاون رییسجمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همزمان با 5 مهر برابر با روز جهانی جهانگردی در سراسر جهان برنامههایی متناسب با این روز برگزار میشود که در
حمایت دولت از گردشگری - واقعیت یا شعاربه نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی: صنعت گردشگری یک صنعت فرا بخشی است چنانکه همواره از فعالان این حوزه اعم از هتلداران، آژانسداران، بخش حمل و نقل، راهنمایان گردشگری و ... به عنوان زنجیرههای
گردشگری سلامت بر اساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی (un-wto) یکی از اهدافی که می تواند انگیزه مسافرت را در گردشگر ایجاد نماید،مسافرت بمنظور سلامتی است.گردشگری سلامت ،نوعی از گردشگری است که با هدف حفظ،بهبود و
بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.