» » نبود پژوهش و آمار چالشی بزرگ برای گردشگری ایران
کنفرانس های مرتبط با گردشگری
نهمین کنفرانس بین المللی برند دومین همایش ملی گردشگری جفرافیا ومحیط زیست پایدار
مطالب برتر
    نظر سنجی
    شما به کدامیک از انواع گردشگری بیشتر علاقمند هستید ؟

    نبود پژوهش و آمار چالشی بزرگ برای گردشگری ایران

     

    الماسی که در سومین روز هفته بزرگداشت پژوهش و در نشست تخصصی گردشگری سخن می گفت، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با چالش های خاص خودش روبرو است که نسخه تمام این مشکلات را باید با پژوهش و تحقیق پیچید .
     
    او افزود: به عبارتی اقدامات ، تصمیم ها و تلاش هایی که ما در میراث فرهنگی انجام می دهیم اگر قبل از برنامه ریزی، هدف گذاری ، سیاست گذاری و خط مشی صورت بگیرد و با خروجی پژوهش همراه نباشد فاصله ما با کشوری های همسایه که در بحث گردشگری حرفی برای گفتن دارند خیلی زیاد می شود .
     
    وی تصریح کرد: احساس ما این است که اگر بخواهیم اقدامات سریع، جدی و موثر داشته باشیم به ناچار باید از پژوهش و مطالعه کمک بگیریم و ضمن داشتن رویکردی عمیق تر به پژوهش منابع زیادی را در اختیار آن بگذاریم .
     
    به گفته الماسی در این صورت است که باید موضوعات و مسائل گردشگری از منظر گردشگری را به دقت احصا کنیم زیرا احصا مسائل و مشکلات و اولویت بندی به ما کمک می کند توان علمی، فکری، بودجه ای و منابع خودمان را در این زمینه بکار بگیریم.
     
     مدیر گروه پژوهشی راهبردی گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: شاید مطالعات و تحقیقات زیادی انجام شود اما با محدودیت هایی اعم از محدودیت منابع و نیروی انسانی که داریم کاری به جایی نمی بریم و باید روی چالش های جدی که خود چالشی بزر گ است، کار کنیم .
     
    بررسی تنگناهای توسعه گردشگری نوین درایران
    حمید ضرغام عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری و موانع آن گفت : یک سفر هزار مایلی با نخستین گام آغاز می شود یعنی از زمانیکه فکر سفر به سرمان می خورد ما در واقع وارد مقوله گردشگری شده ایم در حالی که گردشگری را مجموعه ای ازروابط متقابل انسانها می توانیم بدانیم زیرا به هر صورتی که نگاهش می کنیم بالاخره ما با روابط انسانها سرو کار داریم .
     
    به گفته این پژوهشگر خیلی از اوقات گردشگری را به عنوان یک سیستم می بینیم، یک مجموعه ای از اجزا که در جهت یک هدف خاص ارتباط دارند ،خیلی از اوقات به عنوان یک فعالیت فرهنگی بررسی اش می کنیم ،خیلی جاها به عنوان فعالیت اقتصادی شناخته می شود و اخیرا هم می گویند نگاه فرهنگی به گردشگری نباید باشد و تنها نگاه اقتصادی باید بکنیم.
     
    ضرغامی افزود: گردشگری یک صنعت است و به هر صورتی که به آن نگاه کنیم دوعامل است که نمی شود در نظر نگیریم یکی سفر است و دیگری اقامت در محلی خارج از محل زندگی معمول. او گفت: هر گردشگری با سفر آغاز می شود ولی هر سفری گردشگری نیست و ما معتقدیم گردشگری سفری است که برای تفریح ، انبساط زندگی و یا برای دیدن خویشوندان، بازدید از ناشناخته ها، تأثر و درمان صورت می گیرد ولی عمده اش این است که رنج سفر را برای انبساط بخشیدن به زندگی مان انتخاب می کنیم.
     
    ضرغام افزود: با بررسی تکامل گردشگری می بینیم در سالهایی که گردشگری توسعه پیدا می کند در ابتدا توجه به منافع اقتصادی با نیت ارزآوری بوده و علاوه بر آن فرهنگها با هم در ارتباط هستند و موجب صدور تکنولوژی می شودو اینقدر شیفته ان شده بودند که دولت هابخشی از بودجه عمومی را صرف جذب گردشگرکنند.
     
    وی تصریح کرد : بعد از این مدت که تعداد غریبه ها در مقاصد گردشگری زیاد شد و آثار منفی اش آشکار شد یک عده ای گفتند کسی که به توسعه گردشگری فکر می کند در واقع به منافع ملی خیانت می کند زیرا که مثلا چه شغلی می آفریند خدماتی ،فصلی، پست و سبب می شود جوانها از شغل های سخت و سنتی دوری کنند .
     
    همچنین بخش عمده ای از ارز را مجبوریم برگردانیم به مبدابرای برطرف کردن نیاز گردشگراعم از خوراک و اقامت .
     
    ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اگر بتوانیم جریان برنامه ریزی گردشگری را در جهتی سوق دهیم که بتواند جلوی آثار منفی را بگیرد و اثار مثبت را تقویت کند کار پسیندیده ای انجام شده.
     
    وی افزود: هر برنامه ای بخواهد در جهت توسه گردشگری صورت بگیرد اول باید نیاز مردم راسر لوحه کارش قرار دهد و بعد محیط زیست و سپس به رضایتمندی گردشگر بپردازد .
     
    به اعتقاد ضرغامی گردشگری یک فعالیت فرهنگی منبعث از فطرت جستجوگر انسان است.
     
    او می گوید : اگر این نگاه را داشته باشیم توفیق بیشتری داریم و این فعالیت دورتر از مأمن زندگی افراد انجام می شود و برای رفع نیازها و خواسته های گردشگران در مقصد بنگاه های اقتصادی شکل می گیرند که خواسته های مشتریان را فراهم می کنند .
     
    وی بیان کرد:معمولا این بنگاه ها به چند بخش تقسیم می شوند اقامت، خوراک ،جاذبه تفریح، رویداد ها و نقل خدمات تجارت اشتغال در بخش گردشگری مهم است اشتغا ل نامحدود است به سبب چند بخشی بودنش و تعامل انسانی هر کسی که عشق به این کار داشته باشد می تواند اشتغال بیافریند.
     
    همزمان با برگزاری این نشست نمایشگاه تخصصی در حوزه گردشگری تشکیل وبه برترین کتاب نوشته شده در این حوزه نیز جایزه ای اهدا شد.
     
    از برترین پژوهش های صورت گرفته در حوزه گردشگری و همچنین دانشجویان برتر حوزه معاونت گردشگری نیز تقدیر به عمل آمد.

    گردآوری و انتشار : پایگاه تخصصی گردشگری ایران



    تگ‌ها: خبر گردشگری چالش های گردشگری اخبار گردشگری

    بازگشت
    دسته بندی: اخبار گردشگری

    مطالب مرتبط:

    بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
    پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
    افزودن دیدگاه
    نام:*
    ایمیل:
    متن نظر:
    • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
      heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
      winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
      worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
      expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
      disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
      joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
      sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
      neutral_faceno_mouthinnocent
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی شود

    Powered by VandaCO © 2014
    Vanda Co Vanda Co